Cititor de carieră…

Am citit în paralel Aberații de bun –simț de Sorin Stoica,Politica literară și viceversa de Cătălin Țîrlea ,Corespondențe din New York de Gabriel Pleșa și a doua lectură Absurdistan de Dorin Tudoran. Toți autorii sunt naratori,polemiști,jurnaliști scriitori de vocație și condei de forță, competitivi cu oricare confrate al Vestului sălbatic.

Din Stoica am citit și Jurnal și printre altele care îți induc apetitul lecturii am dat despre uimirea autorului că M. Cărtărescu este un mizantrop,veșnic insatisfăcut,deși viața sa a avut permanent o curbă ascendentă,s-a realizat. Am rămas și eu deconcertată de afirmația sa că privește oamenii ca pe un peisaj, nu este generos,nu are cultul prieteniei,simte ostilitatea mediului literar. Suportăm ca pe un eșec distanța celor ce ne antipatizează,deși nu-i obligatoriu să ne placă toți,să ne perceapă pozitiv,este o junglă,adevărat, viața literară și viața,în genere.Suntem exilați în ea,însingurați.Gabriel Pleșa dă seamă despre ce se mai derulează în exilul româno- american pe toate planurile,în special politico-cultural. S-a dovedit o eroare încrederea oarbă a electorilor entuziaști diasporici… în schema Cheistă și Emilă… ce-a fost o utopie afirmă și mister Țîrlea. Domnul Pleșa este polemic,pamfletar cu A .Ș. etc. domni care i-au recenzat o carte cu toporul,nu cu bisturiul fin al criticii ,care trebuie a fi obiectivă,nu viscerală,ori o modalitate meschină de a plăti polițe,ori a-ți da aere de Dumnezeu al recenziilor… Am citit pe NET,un tir sulfuros, teribil de imprecații ale domnului Ancelin Roseti,la adresa domnului Alex. Era odată intrigat că a generat valuri de ură intolerabilă,nu se aștepta,nu-i credea capabili Are propriile singurătăți… Sfântă inocență,naivitate…Apoi aflăm despre knuci în scrierile domnului Pleșa-anterior se numeau bufoni. Este un ins slugarnic, nemernic, lingușitor servituți de care se dezgustă și stăpânul,dar acesta nu se dă dus,rămâne tot slugoi… Am asociat cu ex-ul meu,Za, care este un knuci la un muieroi primitiv,rudimentar de cătun pe mâncare,etc. și-și face un titlu de glorie și-l fericește că este întreținut,căpușă și păduche lat…eventual alți paraziți…Divagații. Cătălin Țîrlea face o radiografie a douămiismului… nu neapărat literar,ci eventual socio-politic,și în genere-anul 2000- Regimul E.C. a fost unul rupt de realitate,persoana fără vocație zic eu ,președinția-un război atât de mare pentru un tip atît de bine dotat la kilogramele, nici în plus,nici în minus…Ne-am procopsit cu el datorită electorilor imaturi zice analistul Țîrlea și a stupizeniei liderilor de opinie și intelectualilor de elită. În paralel descrie și mister Pleșa opitimismul exilului american vis a vis de Emilul ce s-a dovedit utopie, nefast,catastrofal,falimentar,jaf,corupție. Guvernul și-a aservit TV –națională și AȘ. a ecranizat un scenariu propriu pentru care a încasat 250 milioane ,adică 10 mii dolari SUA,când salariu mediu era de 100 dolari… Este tragic că Sorin Stoica s-a pierdut atât de june de o boală cumplită,confrații i-au editat creația,dar distinsul nost literat Horia Gârbea,nu este încântat de acel io… oral al autorului și face o comparație cu pierdutul Cristian Popescu în care investește mai multă apreciere…mă rog, e un gest remarcabil ca urmașii generației Stoica, să îți aducă astfel de omagiu editorial. Să trec la Emil C. susținut și de mister Hurezeanu,despre care domnul Țîrlea afirmă că s-a întins o umbră nemeritată peste excelentul jurnalist în calitate de purătorul de cuvânt al Emil-lului.Îl privesc uneori,rar la TV și văd un bărbat matur,bine cu facies ffff. june,fără un rid și meditez că și noi ne-am dori să intrăm în posesia secretului rețetei să ne dăm la întins geografia facială a lăbii de gâscă ,etc.vizibilă și din avion,dar nu ne permitem prețul, acidului hialuronic…Domnul Dorin Tudoran are polemici sofisticate și pamflete care nu pică în violență,își dozează bine săgețile, ține în frâu inspirat,murgul pursânge al logosului. Toate cărțile se citesc fără sastiseală,ci cu interes până la fine,față de alte creații obositoare,prolixe,indigeste,surmenante,ca ale unui jurnalist audio,pe care nu l-am prizat,deși m-am străduit. Am încercat să citesc epistolele grandelui Napoleon pentru infidela  a Josephinei,le-am găsit prea protocolare,politicoase,plicticoase,deși împăratul se pare că ținea la madama acesta ,a carnalității explosive, excesive,a amantlâcului ferice, a hedonismului ,în timpul  Revolutiei si Primului Imperiu.

Lasă un comentariu